Linda Skugge och allt tjat om "äkta"

Jag sitter och läser Linda Skugges "Akta er killar här kommer Gud och hon är jävligt förbannad" och blir bara mer och mer frustrerad. Hon klagar på allt och alla, och är aldrig nöjd med någonting.
Ändå så tycker jag att hon är smått cool, som vågar sticka ut näsan så som hon gör.
Men det är någonting som får mig att skruva på mig, hon känns inte riktigt "äkta" trots att hon skriver på ett sätt som ska föreställa "äkta" åsikter.
Jag vet inte vad det är, och hur jag ska förklara det men läs själva och se.
     Men trots allt, hon är lite av en.. inte förebild men nära inpå då hon vågar ta upp saker som får gamla tanter och farbröder att rynka på näsan och ifrågasätta dagens ungdom. "Äkta" eller inte...
Sånt gillar jag, jag gillar allt som inte följer strömmen av döda ord.. inte följer strömmen av ord som redan sagts en biljon gånger och som har tappat sin gnista, sin mening.
Jag vet av erfarenhet att när man skriver så vill man så gärna hitta ord som inte har slitits ut under toffelsulan och man är villig att slänga sig rakt över ord som kanske inte har använts på en sisådär 100 år. Allt för att vara så "äkta" som möjligt, så..nyskapande som möjligt.
But it´s tricky...

Som
C.G. Jung en gång sa -

Hur skulle världen se ut om alla människor var välanpassade? Den skulle vara outhärdligt tråkig.


Det är så sant som det är sagt. Inte vill man vara som skuren ur en mall? Man vill gärna streta emot dagens ideal, både vad gäller utseende och åsikter.
Ändå så fattas något och man kallar sig själv "äkta".. trots att det ordet redan har tappat betydelse då alla dagens konstnärer/artister m.m redan har tjatat ut det genom att så fort media nosar upp deras närvaro gärna påpekar just om hur "äkta" de är..

Tillbaka till Linda Skugge.. Jag bestämde mig redan när jag läste "Fittstim" att en dag ska jag bli en av dem.. att jag ska bli 2006´s Linda Skugge.. Fast under eget namn såklart..
För jag är ju precis som alla andra, 100 % (o)"äkta"

Naturen avskyr en idiot.

H.L. Mencken



Kommentarer
Postat av: Morsan

Ja jag väntar med spänning på när din första bok ska komma...med alla dom funderingar o tankar du har om livet kan det bli nåt alldeles speciellt :-)

2006-07-04 @ 20:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback