Vi äter oss till döds..Part II: Förtydligande!

Det jag ville belysa med mitt senaste inlägg var att tjocka människor inte alltid har samma möjligheter som andra.. Det är svårt nog att vara stor i dagens samhälle, man ska inte behöva andras åsikter om en.. Det gör bördan bara ännu tyngre..
Även om man vill gå ner i vikt så är det inte den lättaste saken här i världen, det kan ta år innan man får ork nog att ta itu med det... Precis som med psykiskt dåligmående, depressioner, dålig självkänsla/självförtroende, den sociala biten.. Det är svårt som utomstående att förstå vad det verkligen innebär att alltid må dåligt över den man är, oavsett om problemet sitter utanpå kroppen, eller inne i hjärnan.

Jag nämnde McDonalds sist.. Jag menade självklart inte att den maten är något man äter varenda dag.. Det jag menar med att tjocka människor blir också hungriga vilket ger dem rätt att äta vad de vill, när de vill är inte att de ska äta pizza, hamburgare eller pommes frites varje dag.. För det borde ingen människa göra, oavsett om den är tjock, smal, lång, kort, ung eller gammal.
Vad jag menar är att även tjocka människor har rätt att äta på McDonalds ibland. De ska ha rätt att äta var de vill, utan att bli utstirrade som djur..

Programmet Du är vad du äter tar upp många vettiga saker, allt passar kanske dock inte alla.. Anledningen till att dessa program existerar beror på att fetma är vår tids spetälska, som nämndes igår på "Vi äter oss till döds"..
Jag brukar inte kolla på sistnämna, men igår handlade det om fördomar gentemot överviktiga människor, vilket jag tycker är viktigt att uppmärksamma.. varför är det såhär, och varför har det i alla tider varit fult att vara tjock? 
Det ropas ut överallt att man ska vara nöjd med den man är, man är fin som man är, man duger..blablabla.. Hur kommer det sig då som jag skrev nyss att det i alla tider har varit fult att vara tjock?
Det är svårt att stolt kunna sträcka på sig, när det enda som gäller idag är utseende och skönhet.. Se bara alla Hollywoodkändisar, de späker sig för att inte förlora roller.. En stor eloge till Scarlett Johansson, Beyonce Knowles och Kate Winslet som vågar vara de vackra kvinnor de är, utan att ta åt sig av kritiken de ofta får...
  
Som jag nämnde också, så äter många av oss till döds idag.. Men det är inte bara de "feta" människorna som står för den rubriken.. Om Kalle skulle skriva ner allt han åt under en månad så skulle listan kanske enbart bestå av dödsdomar.. I en vanlig yoghurt gömmer sig hur mycket socker som helst, socker som vi människor egentligen inte "ska se" eller behöver. Dessa förpackningar är utsmyckade med "inget socker tillsatt" eller "endast 3% fett".. Fel Fel Fel!
I många produkter gömmer sig bl.a. aspartam som bevisat är cancerframkallande och detta sötningsmedel sätter fart på hungern..  

Jag skulle kunna fortsätta hur långt som helst, men jag vill gärna att någon orkar läsa det också, så jag sätter p.u.n.k.t här, men först en dikt...

Spegelbild

du ser
vad vi andra inte ser

du ser
allt som ingen annan ser

tjocka lår, fult skratt
ekar

magen, stor
envis

du ser ju att
allt det där är du

precis

a.l.l.t  d.e.t  d.ä.r

men du ser inte
vad vi ser

en par blå ögon
som gnistrar i solen

Kommentarer
Postat av: Morsan

Det är tänkvärda ord du skriver. Jag tycker att ser man en överviktig sitta och äta på t ex Mc Donalds så ska man aldrig döma för man vet aldrig om den personen kanske har gått ner en massa redan och har bestämt sig för att unna sig något. Det är alltid lätt att döma när man aldrig själv har varit i den situationen att vara överviktig.

2007-03-15 @ 08:12:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback