FI och Maskulint Initiativ?

Det är jättebra att det finns grupper för kvinnor, feminister, kvinnorörelser..
För då får jag vara motpolen.
-Du tillhör ju den gruppen av befolkningen själv! 
Ja, det kan jag ju inte komma ifrån, hur jag än vrider och vänder på det, vilket jag inte vill heller.
Jag är nöjd med att vara den jag är...
Men det jag vill belysa är att ju mer vi klagar på att "kvinnor får inte samma lön som män" [rent förjävligt, ja] och förbannar oss över att män ser kvinnan som det svagare könet, desto längre tid kommer det att ta för kvinnorna att ses som starka.  
Jag säger inte att det inte är bra att några vill försöka få det jämlikt, för det är det inte idag, så kampen behövs självklart.. Men varför tjata öppet om det hela tiden?
Jag tror att det skulle anses mera seriöst om det successivt skulle utvecklas, fördelningen mellan män och kvinnor och jag tror aldrig att en man skulle starta ett parti och döpa det till Maskulint Initiativ..
Rätta mig om jag har fel, vilket jag faktiskt, tro det eller ej, har ibland då och då. 

Citat från
http://www.feministisktinitiativ.se  "Fi tror inte att alla kvinnor kan enas om allt. Vi skiljer oss i intressen, förhoppningar och önskningar, förutsättningar och resurser."
Nej, det hoppas jag verkligen inte att de tror, och ja varför skulle vi vara annorlunda?
Däremot skall jag ge FI en eloge på slutet på samma stycke:
"Vi enas i viljan att montera ner den maktordning som utgår från föreställningen om att män ska ha mer makt och inflytande än kvinnor.
Bra, det är det vi vill uppnå.. Ett samarbete mellan män och kvinnor vore kanon. 
Klart kvinnor ska ha lika mycket att säga till om som män..
Men varför får jag känslan av att den så kallade kvinnan ibland vill tillhöra det "svagare könet"? Dock inte alltid, men ofta.
Om vi nu ska ha ett jämställt Sverige, varför tvingas då inte den feminina delen av befolkningen att göra lumpen t.ex.?
Handlar det om att kvinnan inte pallar trycket?

När det gäller kvinnan;
Hon bör ha rätt till ersättning när hon är mammaledig, för det är inget lätt och enkelt jobb.
I mångt och mycket utför kvinnan lika mycket arbete under en dag som mannen, och sen kommer mannen hem och börjar berätta om vilken dag det har varit och hur trött han är. Sen höjer han på ögonbrynet om kvinnan säger att det har varit en tuff dag, Jamen, du har ju bara varit hemma?

Bort med FI men behåll gärna målsättningarna för att få ett mer jämställt Sverige, det är min åsikt... Vad är din? 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jadu du har du åsikter om allt och för att komma till det som frågar i slutet då, jag vet inte vad jag tycker om saken dels för att jag är alldeles för lite insatt,för lite intresserad och inte har varken tiden eller orken att fundera över saken.Men det kanske kommer en dag då man hittar intresset i frågan och har en stund över att fundera på saken och då ska jag ge mitt svar mer än gärna=)

Postat av: Morsan

Jag kan väl hålla med om att det inte får bli löjligt när kvinnorna ska lyftas fram men tyvärr så löser sig inte den problematiken av sig självt

2007-09-15 @ 11:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback