Synpunkter på gårdagens Uppdrag: Granskning

Jag blev förbannad på ett reportage på Uppdrag: Granskning igår på Svt..
De filmade några olika valstugor med dold kamera, nåt år och en moderat, som är menad att vara en förebild för hela svenska folket [om nu smurfarna är förebilder, det förtäljer inte historien] står och säger "man kan inte säga att muslimerna sköter sig bäst...De är duktiga på att föda många barn och uttnyttja vårt system".  
Jamen, va fan!
Hur många är det inte som uttnyttjar systemet? Jag säger inte att det är rätt, men det som är det riktigt stora problemet här är att det är en, EN folkgrupp som utpekas som Sveriges svarta får.  
[Vad jag vet så består Sveriges befolking av både svenskar, araber, engelsmän, afrikaner, kineser, tyskar, you name it.] 
Ska vi anklaga muslimerna för allt det andra också som sker i tysthet, alla bedrägerier och fusk?
Då borde det alltså vara okej för mig att beskylla dem om det går dåligt för mig i skolan , eller om någon jag känner skulle få sparken..
- Men Micaela, nu är du väl ute och cyklar?
Nej, jag bara undrar; var sätter vi gränsen?

Oss svenskar kan man lita på, mm.. Vi är alltid så ärliga, så vi kan spy på vår egen präktighet... 
Låter det speciellt troligt?  Är vi "vita" den perfekta gruppen av människor, den grupp som kan peta på andra och säga:
fy usch blä, 
precis som småbarn är med maneter.. En pinne, en manet och pet pet, du är eliminerad...

Visst, vissa personer i inslaget hade inte någon vacker syn på Sverige och våra system.. En kvinna ansåg inte att hon "hann" jobba eftersom hon hade småbarn, vilket jag tycker är bullshit, för många svenska kvinnor har det så varje dag. Men det handlar om en liten klick. 
Hur många svenskar gör inte samma sak? En del sticker tom utomlands för att slippa betala skatt. Det är ju precis lika illa!
- Ja, men det är ändå svenskar som blåser Sverige, inte någon som ska vara tacksam över att ha fått komma hit!
Okej, jag är med så långt att respekten för det nya landet alltid skall prioriteras.
Skulle jag komma till ett annat land, så skulle jag ta seden dit jag kom. 
Men här är det ordet tacksam jag stör mig lite på. Visst ska de visa respekt över att de får komma till ett land utan krig och förföljelse. Men hur många motgångar möter de flesta inte på? 
Här kommer några punkter:
1. Svårt med språket, för det svenska språket är ett av världens svåraste språk efter t.ex. arabiskan. 
2. Att bo i en stadsdel med bara andra invandrare gör det svårare att få några svenska kontakter. Här tror många att invandrarna själva väljer att bo i Rinkeby, Tensta , Hässelby men de blir mer eller mindre placerade där av myndigheterna. 
3. Heter du Anna Svensson kan det vara svårt att få jobb, men heter du Hassan är det näst intill omöjligt. 
4. Många barn blir utsatta i skolan för att de inte har kommit in i den svenska världen ordenligt 
5. Svenska människor, samma människor som jag sa är så präktiga säger saker till andra människor som det sunda förnuftet borde hejda dem ifrån.. Svenska människor slår ihjäl folk pga den etniska bakgrunden..
Är det konstigt att många invandrare måste slå sig fram för att få vara ifred?
Och är det konstigt att många killar går i stora gäng när saker som detta händer? 

Gör inte de snälla söta invandrarna något dumt alls i dina ögon? tänker ni säkert nu.
Jo självklart gör de det.  Här kommer några punkter:
En del har en sådan attityd mot de svenska lagarna att man hoppar jämfota av ilska. De svenska lagarna är skrattretande, och många vet att de kan gå fria med lite tur.
En del utnyttjar vårt system så hårt som det bara går, och tänker på gränserna till det extrema, bara för att de vet att man kan.  
En del får socialbidrag fast de inte behöver, eftersom de kan jobba.

Men ger det oss rätten att ge oss på de människor som kommer hit? Är det inte vår älskade regering vi ska angripa? Eller kanske hemlandets styre, för det är ju ändå i de flesta fall på grund av krig som folk söker sig hit. 
Stoppar vi invandringen nu, inte av annat skäl än att vi ska kunna ta hand om de som bor i Sverige, svenskar som tillfälliga svenskar, så behöver det inte bli några konflikter...Eller?



Säg mig
är vi gudar
som kan tala om för andra
hur de 
ska leva sina liv

   

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mycket kloka tankar o åsikter. Du har rätt i vartenda ord du skriver
Keam min goa dotter

2007-09-14 @ 21:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback